A Bálna közvetlen közelsége a Dunához egyedülálló. Ezt az adottságot kihasználva egy nemzetközi kikötőt létrehozása került kidolgozásra, amelynek köszönhetően a turistahajókat szállító járművek volumene áttevődik a Duna déli szakaszára. Ennek érdekében a teljes Szabadság-híd és Petőfi-híd közötti kikötők forgalmát a Bálnába terelné a Főváros.
Az úszómű fejlesztése során a tervezők (FloatingCity csoport) a Budapesti Műszaki Egyetemmel működtekegyütt éskialakítottak egy olyan egyedülálló technikát, amelynek segítségével a jégzajlás és áradás időszakában is használhatóaz úszómű. Éppen ezért egy olyan köztér jellegű kikötőt terveztünk, amelynek segítségével a Duna jobbanbekapcsolódhat Budapest városszövetébe.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) a teljes kutatás- fejlesztési folyamatban jelen volt a tervezéstől az elkészült prototípus működésének validálásáig. A BMEhajózási kísérletei bebizonyították, hogy az úszómű használata biztonságos, sema rajta tartózkodókat, sem pedig a környezetet nem veszélyezteti.
Az úszómű alapját acél úszó pontonok és a rájuk meghatározott sorrendben és elrendezésében rögzített beton gerendák adják, melyekből különböző méretű úszótestek alakíthatók ki. Az úszó modulok szerepe a rendszerben a gerendákból épült fedélzet alátámasztása, az úszóképesség és a stabilitás biztosítása. A hajótest teljes egészében hegesztett kivitelű. Az úszótestek téglatest alakúak. A héj és a fedélzet lemezelése általánosan 6 mm vastagságú acéllemezből készül, a gerenda csatlakozási pontoknál 30 mm vastagságú betétekkel. A belsőhosszfal és a keresztfal 4 mm-es lemezből készül.
Az acél úszótesteket a hajóknál szokásos módszerekkel lehet a korróziótól védeni. A moduláristervezésnek és kialakításnak köszönhetően az acél testek külön- külön mozgathatóak, így a karbantartás ésjavítás egyszerűen elvégezhető. A modulok ki-be mozgatása a terek elárasztásával történik. A belsőterek állapotának ellenőrzésére, kiegészítő szerelések elvégzésére az acéltesteken elhelyezkedő búvónyílások adnak lehetőséget, melyek fedéllel történő lezárásabiztosítja a terek belsejének vízmentességét.
A vasbeton gerendák nagy pontossággal előregyártott, előfeszített szerkezetű elemek. 1000 mm magasak és 1800 mmszélesek. A vasbeton gerendák raszterenként négy csavarkötéssel a modulokhoz rögzítve kvázi merev egységet alkotnak.A gerendák közti hézagokat átlépő lemezek hidalják át, ahol szükséges.
